OnLevel: van regionale speler naar internationale groothandel met Odoo

OnLevel: van regionale speler naar internationale groothandel met Odoo

OnLevel, een specialist in glasbenodigdheden, heeft met de hulp van Odoo ERP-software en softwarepartner Aardug een flinke groei doorgemaakt. Van een producent in Nederland zijn ze uitgegroeid tot een internationale groothandel. Met Odoo hebben ze hun bedrijfsprocessen versneld en verbeterd. “We zijn minder druk met onszelf, waardoor mijn mensen meer tijd overhouden voor de klant,” stelt directeur Iwan Oude Luttikhuis van OnLevel, “en met Odoo kan ik mijn bedrijf vanaf elke plek aansturen”. In dit klantverhaal lees je hoe Iwan een oplossing vond voor de typische uitdagingen van internationale handel en zijn bedrijf daadwerkelijk naar een hoger ‘level’ kon brengen. 

We zijn minder druk met onszelf, waardoor mijn mensen meer tijd overhouden voor de klant. 

 Iwan Luttikhuis • Directeur OnLevel 



Focus op internationale handel 

OnLevel begon als een projectenbedrijf gespecialiseerd in glasbalustrades. Ze verzorgden zowel handel als montage. Na verloop van tijd besloot het bedrijf zich volledig te richten op de handel in benodigdheden voor glazen balustrades en andere glazen onderdelen zoals schuifdeuren en douchewanden. Tegenwoordig levert OnLevel alle hardware voor glas, met uitzondering van het glas zelf. “All around glass”, vat Oude Luttikhuis het samen. Deze focus bracht het bedrijf van een regionale speler naar een internationale onderneming met het hoofdkantoor in Duitsland en dochterondernemingen in meerdere landen. 

Logistieke en operationele uitdagingen 

Bij de uitbreiding naar internationale handel stuitte OnLevel op diverse logistieke en operationele uitdagingen. Niet elk magazijn had dezelfde voorraad, en het beheren van productinformatie in meerdere talen en valuta (zoals de Deense kroon, Britse pond en euro) bleek complex. Oude Luttikhuis legt uit: “Je moet in één oogopslag kunnen zien waar producten zich bevinden in de verschillende vestigingen, vooral als een klant vraagt naar een product dat in een bepaalde vestiging niet op voorraad is.” 

Je moet in één opslag kunnen zien waar producten zich bevinden.

 Iwan Luttikhuis • Directeur OnLevel 

Waarom Odoo? 

OnLevel koos voor Odoo vanwege de veelzijdigheid en flexibiliteit die de software biedt. Oude Luttikhuis geeft drie hoofdredenen voor deze keuze: 

  • Geïntegreerde webshop en ERP. Voorheen veroorzaakte de integratie tussen de webshop en de backoffice veel problemen. Met Odoo is de webshop een naadloos onderdeel van de Odoo-software. 
  • Standaard en toch aanpasbaar. Oude Luttikhuis wil zelf aanpassingen en uitbreidingen kunnen doen voor specifieke toepassingen in de ERP-software. Hij zegt: “Odoo biedt een mooie balans tussen een standaard softwarepakket en de mogelijkheid om rondom het vaste centrale deel toch veel zelf te kunnen aanpassen. Dit levert veel tijdsbesparingen op.” 
  • Prijs-prestatieverhouding. In vergelijking met traditionele ERP-softwarepakketten biedt Odoo veel waar voor je geld. “De prijs-prestatieverhouding was niet in balans bij ERP-systemen van bijvoorbeeld SAP en Microsoft. Bij Odoo was dat toen echt anders.” 
Voordelen van een 'all-in-one' systeem 

Voorheen gebruikte OnLevel meerdere losse systemen. Denk aan een PIM-systeem, CRM-systeem, diverse Excel-tabellen en een voorraadsysteem. Dit alles is nu gecentraliseerd in Odoo. Hoewel er wat specialistische functies ontbreken, wegen de voordelen van een geïntegreerd systeem zwaarder volgens Oude Luttikhuis: “Je bent minder tijd kwijt aan het overzetten van gegevens tussen systemen en het is minder foutgevoelig.” 

Daarnaast beschikt OnLevel in Odoo over realtime gegevens – zónder de noodzaak van koppelingen tussen verschillende systemen. “Bij gekoppelde systemen weet je nóg niet altijd zeker of je met de laatste versie van de gegevens werkt,” legt Iwan uit. “Wij hebben het dan vaak niet over een Schnittstelle (Duits voor koppeling) maar over een ‘shitstelle’,” grapt Oude Luttikhuis. “Daar ben je dus van verlost.” 

Efficiëntieverbeteringen door Odoo 

Het implementeren van Odoo heeft volgens Oude Luttikhuis geleid tot verschillende efficiency-voordelen. Zo heeft OnLevel zijn orderafhandeling versneld, vertelt hij: “Met Odoo kan OnLevel nu kleinere, arbeidsintensievere bestellingen verwerken met dezelfde bezetting. De bouwsector heeft het momenteel lastig, onder andere door hoge materiaalprijzen en rente. Waar we voorheen grotere bestellingen ontvingen, zijn dit nu veel meer kleinere bestellinkjes geworden – die verhoudingsgewijs veel arbeidsintensiever zijn. Dankzij Odoo kunnen deze snel verwerkt worden met dezelfde bezetting." 

We kunnen nu de vele kleinere bestellingen verwerken met dezelfde bezetting

Ook maakt OnLvel gebruik van centraal documentbeheer. Alle documenten rondom een project worden centraal in Odoo bewaard. Als systeemleverancier moet je veel informatie ter beschikking stellen aan klanten en leveranciers, wat handmatig erg tijdrovend en foutgevoelig is. “We kunnen nu linkjes naar specifieke documenten delen met bepaalde partijen, wat veel handmatig werk en foutgevoeligheid vermindert.” 

Betere klantservice 

Door Odoo kan OnLevel nu meer tijd aan klanten besteden. “We zijn minder druk met onze eigen processen,” zegt Iwan. OnLevel streeft naar het automatiseren van eenvoudige handmatige handelingen om zo meer tijd te hebben voor klantenbinding. “We willen onze mensen inzetten om de klantbinding te vergroten. Odoo zorgt ervoor de medewerker de klant extra aandacht kan geven,” verklaart Oude Luttikhuis. 

Samenwerking met Aardug 

Iwan Oude Luttikhuis is zeer tevreden over de samenwerking met Odoo-partner Aardug. “Net als wij reageren zij ook snel op vragen van klanten. Bij veel bedrijven komt je vraag op een stapel terecht en duurt het lang voordat je geholpen wordt. Bij Aardug wordt gelijk naar je vraag gekeken en krijg je snel antwoord of bevestiging dat ze ermee aan de slag gaan.” 

Bij Aardug wordt gelijk naar je vraag gekeken en krijg je snel antwoord.
Meer tijd voor de klant 

OnLevel streeft naar het automatiseren van eenvoudige handmatige handelingen om zo meer tijd te hebben voor klantenbinding. “Zo zorg je dat de persoon daar niet meer druk mee is, maar dat je de klant extra aandacht kunt geven,” verklaart Oude Luttikhuis. 

Aanbeveling van Aardug 

Met een knipoog zegt Iwan Oude Luttikhuis: “Zou je Aardug aanbevelen? Nee, dan worden ze te druk.” Hij voegt er snel aan toe: “Uiteraard zouden we Aardug aanbevelen, we zijn erg tevreden.” 

Meer informatie over OnLevel vind je op hun website: www.onlevel.com

Wil je op de hoogte blijven van nieuwe klantcases en nieuws van Odoo? Volg dan de LinkedIn-pagina van Aardug.

Benieuwd naar wat Odoo jou kan bieden?

Vraag vrijblijvend een demo aan