Vanwege haar snelle groei en om het logistieke proces te stroomlijnen, maakte
Greenpaints
eind 2019 de overstap van een financieel pakket naar Odoo online ERP-software. In no-time was het handelsbedrijf in duurzame verfproducten over naar het cloudpakket en verliepen de logistieke processen grotendeels geautomatiseerd. Voorlopig is directeur Erik Waanders nog niet uitontwikkeld met het ERP-systeem: “Odoo kan je makkelijk uitbreiden met nieuwe functionaliteit dus ik zal niet snel opnieuw tegen grenzen aanlopen.”
Logistieke proces professionaliseren
Om als handelsbedrijf snel te kunnen groeien, moet je je logistieke processen op orde hebben. Een goed logistiek systeem is hierbij onmisbaar, stelt Erik Waanders: “Zo’n systeem helpt om je voorraad op peil te houden, bijvoorbeeld met minimale en maximale voorraden. Maar denk ook aan bestelregels om in de juiste hoeveelheden in te kopen, rekening houdend met staffelprijzen van leveranciers. Aan de verkoopkant heb je te maken met verschillende prijslijsten en maatwerkprijzen voor individuele klanten. Door deze processen te standaardiseren binnen de organisatie, zorg je voor veel meer eenduidigheid naar je klanten toe. Dit oogt professioneler en zorgt dat je sneller en goedkoper kan leveren.
Overstap naar logistiek systeem
Qua logistiek liep Greenpaints steeds meer tegen de grenzen aan van Snelstart, het financiële softwarepakket waar het bedrijf 8 jaar geleden mee van start was gegaan. “Tijdens onze snelle groei willen we wel in control blijven. Dus meer gegevens vastleggen, processen automatiseren en overzicht houden. Dit bleek niet te passen binnen de addons van ons vorige systeem. Het enthousiasme van lokale collega-ondernemer domoticaGIGANT over Odoo werkte aanstekelijk. Zo kwam ook ik op het pad van Odoo-partner Aardug uit Goor en is het snel gegaan.”
Voordelen gelijk ervaren
Tijdens onze snele groei willen we wel in controle blijven. Dus meer gegevens vastleggen, processen automatiseren en overzicht houden.
Snelheid en gebruiksgemak
“Odoo helpt ons om overzicht te houden van de openstaande bestellingen, inkooporders en backorders. Het systeem werkt bovendien lekker snel, wat prettig is bij gegevensinvoer. Ook merk je dat de software is ontworpen voor de gebruiker en dat er een grote community achter staat; de knoppen staan op de juiste plek en het systeem biedt kleine handigheidjes waardoor je het echt gaat waarderen. Zo kan je vanuit Inkoop gelijk doorklikken naar een product om bijvoorbeeld de inkoopprijs te actualiseren, zodat dit de volgende keer goed staat. Dit maakt dat je de data meer gaat vertrouwen en je minder tijd kwijt bent om orders te verwerken en te controleren. Je kan het proces steeds meer loslaten,” aldus Waanders.
Flexibiliteit
Het mooie aan Odoo vindt Waanders dat je de functionaliteit makkelijk kan uitbreiden. “Denk bijvoorbeeld aan een chatfunctie met meerdere kanalen, wat veel discussie via talloze e-mails scheelt. Of aan het automatisch versturen van e-mails uit het systeem. Ook beschikken we nu over mooie statistieken en rapportages. Het zit er allemaal bij in. Het is een slag die je moet maken en die even tijd kost, maar het levert je ook weer tijd op.”
Stevige basis voor toekomst
Het innovatieve karakter en de wereldwijde adoptie van Odoo binnen zowel grote als kleine bedrijven waren voor Waanders belangrijke redenen om voor dit systeem te kiezen. “Gezien onze groeiambities zocht ik een stevige basis voor mijn automatisering. Odoo is toekomstproof; het systeem kan grote bedrijven aan, waardoor ik dus niet snel tegen grenzen zal aanlopen. Als ik bijvoorbeeld meerdere magazijnen krijg, kan ik centraal magazijnbeheer inrichten.”
Online klantenportaal en B2B-webshop
Waanders vervolgt: “Odoo kan goed integreren met andere systemen, waarmee ik de invoertijd van gegevens verder kan terugbrengen. Zo zijn we nu vergevorderd met het inrichten van een online klantenportaal die klanten inzicht geeft in hun orders en facturen. Ook gaan we naast onze B2C-webshop in 2021 ook live met een Odoo B2B-shop, zodat klanten nog sneller en makkelijker kunnen bestellen. Via de koppeling zie een klant gelijk de juiste prijslijsten en staan nieuwe online orders gelijk goed in Odoo met de juiste prijzen. Dit levert veel tijdwinst op en een lagere foutenkans.”
Online software
Greenpaints heeft bewust gekozen voor online software. “Het bedrijf zit in mijn smartphone, ik kan overal bij als ik wil. Zo kan ik ’s avonds nog een order inschieten of onderweg checken of er nog genoeg voorraad is. Dat werkt erg prettig.”
Proactieve rol van Aardug
Waanders is tevreden over de bijdrage van Odoo-implementatiepartner Aardug. “Bij ons staan bedrijfsprocessen centraal; ik merk dat Aardug ook denkt in processen en snapt hoe een handelsonderneming opereert. Daardoor kunnen ze als partner goed met ons meepraten. Ze denken proactief mee en treden sturend op, ze voorkomen dat we dingen onnodig ingewikkeld maken en geven goed advies en tegengas als het nodig is.”
Bij ons staan bedrijfsprocessen centraal; ik merk dat Aardug ook denkt in processen en snapt hoe een handelsonderneming opereert.
Gewaardeerde collega
Over Greenpaints
Greenpaints wil met ‘groenere’ verf de wereld mooier en duurzamer maken. Ze biedt de groenste en duurzaamste oplossingen met verven van onder andere Böhme, Copperant, KEIM, Sherwin-Williams en Vliegenthart. Voor een optimaal resultaat combineert de groothandel als kennispartner haar producten met goed en compleet advies. Via de B2C-webshop kunnen klanten ook online bestellen. Greenpaints bedient onder meer schildersbedrijven, vastgoedbedrijven, bouwbedrijven, meubelmakers en industriële applicateurs, evenals particulieren.