Het Twentse medtech-bedrijf Inreda Diabetic B.V. werkt met zijn kunstmatige alvleesklier aan een internationale doorbraak in de medische wereld. Het bedrijf uit Goor, eerder door het kabinet al uitgeroepen tot Nationaal Icoon, heeft zijn baanbrekende innovatie ontwikkeld in samenwerking met Amsterdam UMC en Rijnstate Ziekenhuis. IT-partner Aardug helpt Inreda® met de softwareoplossing Odoo om dit medisch hulpmiddel zorgvuldig en volgens de wettelijke eisen te produceren en cliënten snel van dienst te zijn.
Hoofdpunten van deze case
- Productie en logistiek voor medisch hulpmiddel
- Innovatief product, bekroond als Nationaal Icoon
- ISO 13485-certificering vertaald naar Odoo
- Producten en onderdelen traceren via registratie serienummers
- Bedrijfsbrede implementatie van Odoo
Medische primeur
De kunstmatige alvleesklier van Inreda®, genaamd AP®, is een primeur in de medische wereld. Het systeem heeft als doel om de bloedsuikerspiegel van diabetespatiënten zo stabiel mogelijk te houden. Het hulpmiddel werkt volautomatisch, dus zonder menselijke tussenkomst. Het vergroot de zelfredzaamheid van de patiënt en betekent voor zorgverleners een flinke stap vooruit in het automatiseren van de zorg. Het CE-gecertificeerde product bevindt zich nu in een eerste marktfase en wordt in samenwerking met diverse zorgverzekeraars nu door zo’n 125 patiënten gebruikt. De verwachting is dat het apparaat in 2024 op grotere schaal beschikbaar komt in de markt.
Foto: Inreda Diabetic
Logistiek en klantenservice optimaliseren
Naast de verdere
ontwikkeling van het product AP®, werkt Inreda® ook aan de optimalisatie
van bedrijfsprocessen, waarbij de focus ligt op logistiek en
klantenservice. Het bedrijf werkt hierbij samen met IT-partner Aardug,
die met het online softwarepakket Odoo ervoor zorgt dat alle processen
optimaal verlopen. Ook moet de vastlegging van gegevens volgens de
geldende wet- en regelgeving verlopen. Zo heeft Inreda® samen met Aardug
de eisen vanuit de ISO 13485-certificering vertaald naar de inrichting
van Odoo. Hierdoor kan Inreda® het hele interne goedkeuringsproces
opzetten en vastleggen. Anno 2022 werkt Inreda® al zo’n 3 jaar met Odoo,
waar inmiddels ruim 30 medewerkers dagelijks in werken.
Foto: Jacq Roos Fotografie
Onderdelen traceren met serienummers
Bij het inrichten van Odoo bij Inreda® lag het zwaartepunt op productie, voorraadbeheer en het plannen en traceren van alle gebruikte componenten. Zoals gezegd stellen de overheid en diverse certificeringen strenge eisen aan de productie en levering van medische apparaten, bijvoorbeeld als het gaat om traceerbaarheid van onderdelen. Inreda® wil exact kunnen volgen welke onderdelen zich in ieder apparaat bevinden, zowel tijdens productie als na onderhoud en vervanging van onderdelen. Daarom heeft ieder product een eigen serienummer, evenals de cruciale onderdelen. Deze serienummers worden vastgelegd in Odoo, een standaardfunctionaliteit van het systeem.Snelle klantenservice
Hiermee is ook de connectie gelegd met een ander belangrijk speerpunt van Inreda®, namelijk snelle klantenservice. Hiervoor biedt Odoo naadloze ondersteuning aan de helpdeskmedewerker. Wanneer een klant belt, heeft de helpdeskmedewerker direct inzichtelijk welk apparaat de klant in gebruik heeft, inclusief de betreffende softwareversie en componenten. De medewerker hoeft dus niet op zoek naar de kenmerken en kan de klant direct van dienst zijn.Andere ondersteunde processen
Andere processen die bij Inreda® in Odoo zijn ingericht, betreffen onder andere de intake van cliënten, leasing, inkoop met automatische besteladviezen en de verkoop. Ook de financiële administratie wordt aangestuurd door Odoo, bijvoorbeeld het digitaal verwerken van alle facturen. Voor de financiële afhandeling naar de zorgverleners is er een Vektis-koppeling gerealiseerd.
"Aardug denkt mee"
Inreda® is enthousiast over de samenwerking met Aardug. “Aardug denkt met ons mee en komt met goede technische oplossingen die werken voor onze processen. Ook zijn we tevreden met de snelle ondersteuning van de software door Aardug. Eén belletje en de support van Aardug staat gelijk paraat.”
Specifieke wensen vertalen naar Odoo
Ook Arjan Rosman, directeur van Aardug, is enthousiast over de samenwerking met Inreda®. “Als Odoo partner heeft Aardug de expertise in huis om Inreda® goed te kunnen helpen bij de verdere groei en de geplande grootschalige introductie van het product op de markt in 2024 en daarna. Zo hebben we specifieke wensen rondom productieproces toegepast in de software, waaronder in de procesflow.”
Foto: Inreda Diabetic
Over Inreda® Diabetic
Inreda® Diabetic is
een innovatief en snelgroeiend bedrijf in Goor dat een kunstmatige
alvleesklier ontwikkelt. Dit is een medisch hulpmiddel voor
diabetespatiënten dat hun glucoseregulatie overneemt. Uit de eerste
ervaringen in de markt blijkt dat veel mensen een verbeterde kwaliteit
van leven ervaren. Meer informatie is te vinden op de website van Inreda® Diabetic.
Over Aardug
Aardug is dé partner voor Odoo, de wereldwijd gebruikte cloudsoftware om vrijwel alle
facetten van organisaties aan te sturen. Dit doen we voor Nederlandse
en internationale organisaties. We verzorgen de complete implementatie
van Odoo, inclusief support. Ook bieden we aanvullende eigen
softwareoplossingen. Lees meer
Foto's: Jacq Roos Fotografie, Inreda Diabetic